Del dette med en venn

tirsdag 16. november 2010

Strømsparing

Vi oppholder oss for tiden i et land som er svært opptatt av strømsparing. Ikke at det er noe fantastisk i seg selv, men det kan oppstå noen morsomme situasjoner, som da man på toalettet på jobb opplever at lyset blir skrudd av når en annen er ferdig med sitt – og det blir mørkt! Man vurderer jo om man skal rope, skru på lyset! Men sannsynligheten er stor for at ingen hører deg allikevel, og da sitter man der og føler seg litt bortgjemt.

Når jeg først er inne på strømsparing, spares det på andre måter her også. Vannet i springer for eksempel, er stort sett alltid kun kaldt på toalettene, både på jobb, og finere spisesteder. Det er jo i og for seg fornuftig, men med mine kalde fingre, så har jeg merket meg at jeg nok har en vane å varme de litt ekstra i varmt vann på denne årstiden.

Belgerne kan jo ikke spare på alt, og det de bl.a. har valgt å bruke elektrisitet på, er offentlig belysning av alle motorveiene - til glede for alle bilistene. Dette gjør bl.a. motorveien god synlig fra verdensrommet!

Antwerpen by night from space

En annen ting de sparer på her i landet er grønne menn. Det betyr at man stort sett står og blomstrer i noen små evigheter når man skal krysse veien - og så plutselig, når tankene er et helt annet sted (Mars, Venus..) er det grønn mann i ett lite øyeblikk, før det er rød mann igjen ganske lenge. Nå skal det sies at bilistene nok opplever dette kortet øyeblikket med grønn mann som et ganske plagsomt stopp i "trafikkflyten" (finnes det flyt i den evige køen på Rue de la Loi?), og det tar ikke mange sekundene før noen av bilistene finner frem til knappen inne i bilen med bilde av et horn på..


Tålmodighet
Tålmodighet er altså noe belgierne er gode på (selv om de tuter i trafikken)! Her tror jeg en viktig faktor å ta med i beregningen er at det er noen flere tusen mennesker som lever og bor her enn i Oslo - og Norge generelt. Og resultatet er TÅLMODIGHET. 

Så her står vi i kø; enten om det er i matbutikken (jeg skal aldri mer klage over lang kassekø på hverken Rema eller Kiwi), i kø for å kjøpe Belgias nasjonalrett på Place Jourdan på fredagskvelden (se bildet), Frites (her løftes ikke et øyenbryn om køen tar 40min for å få frites (og ikke tro de åpner flere luker); eller togbillett til Brugge på lørdag morgen - med stormende ro! 

..rett og slett kan det se ut som de tar livet litt mer med ro her. Ting går seg til, og "tid er penger", "tid er tid" osv holder ikke her. Her er det mer "tålmodighet er en dyd"

Fru Ø.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar